THONGA EN DE SCHILDPADDEN - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Pim en Lisonne Kempen - WaarBenJij.nu THONGA EN DE SCHILDPADDEN - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Pim en Lisonne Kempen - WaarBenJij.nu

THONGA EN DE SCHILDPADDEN

Door: PimenLisonne

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lisonne

06 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

DINSDAG 31 JANUARI TOT 3 FEBRUARI IN THONGA

Wij worden opgewacht door Nkolowe en met een zware 4x4 naar het Beach Resort gereden. Nog een uur door het zware zand gehutselklutseld maar dan horen we de zware branding van de indische oceaan.
30 km totaal ongerept wit strand met achterliggend duinlandschap. Thonga beach is het enige resort aan de goede kant van de duinen, weer klein van opzet, ze hebben jarenlang geprobeerd toestemming te krijgen om in dit nationaal park een resort te mogen bouwen. Je ziet het niet liggen het is zeer goed verborgen tussen het groen.
Tegen de avond nemen de lokale jongens ons mee op een ritje door hun dorpje, kerkje , schooltje en huisjes en zelfs een ziekenhuis. Het dorpje telt 3500 inwoners waarvan er 45 in het resort werken en de boel onderhouden.
De dames maken mooi vlechtwerk. Het dorpje ligt op de mooiste plek van Zuid Afrika. Aan de ene kant de Indische oceaan aan de andere kant een prachtig stuwmeer met hippo,s en krokodillen, we maken hier een super sundowner mee.
S’Nachts met de 4x4 onder de magistrale sterrenhemel het strand over met de landrover ( anno 1960) die werkelijk overal doorheen ploegt op zoek naar de zeeschildpadden ( ter grootte van een vliegende schotel ) die hier hun eieren leggen en zich weer op hun gemakske terug slepen naar de zee. We hebben geluk, dit komt niet vaak voor, we zien een “LEATHERBACK” die net haar eieren heeft gelegd en dat nest ingenieus aan het camoufleren is zodat rovers het niet vinden. Ze schuift terug naar de zee en wij kunnen nog net een foto maken, ik verdrink bijna met mijn camera maar ze staat er op.