RUSSEL, MAKE MY DAY, HEAVY RAINS AND STORM - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Pim en Lisonne Kempen - WaarBenJij.nu RUSSEL, MAKE MY DAY, HEAVY RAINS AND STORM - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Pim en Lisonne Kempen - WaarBenJij.nu

RUSSEL, MAKE MY DAY, HEAVY RAINS AND STORM

Door: LISONNE VAN KEMPEN

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lisonne

01 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Whangarei

Het is 1 februari en we staan vroeg op, kijken naar buiten en het regengordijn is ècht een gordijn met onweer, wij vragen maar niet of we toch niet heel misschien gaan zeilen met dat mooie tall ship vandaag, onze kaptein zit mistroostig onder een afdak, dus nee, zoek het maar lekker zelf uit. OOOookeeee dus. Wij naar de ferry om naar de overkant te komen. Die vaart. We zijn met 4 en die de overtocht wagen waarvan er al 1 groen uitslaat en de ferry bonkt heftig tegen de pier bij de landing dus dit is ook einde verhaal vandaag.
We zijn aan de overkant en bellen een taxi want verdrinken kunnen we thuis ook. MEET THE MAORI, MEET HISTORY!!
Wat hebben ze alles mooi gedocumenteerd en en plekje gegeven hier
in het museum van Waitangi, daar waar op 6 februari 1840 in het huis van de Britse gouverneur James Busby het verdrag tussen de Maori en de Britten werd ondertekend, zodat ze vreedzaam naast elkaar konden leven (was naderhand discutabel omdat de vertaling in het Maori niet helemaal ok was en de britten alle benefits hadden van de internationale handel)
Daar waar de Britten met hun manschappen en zeilschepen natuurlijk oppermachtig waren, sloten de Maori's met hun WARSHIPS (ongelooflijk zware roeiboten van wel 35 meter lang en 150 man bemanning) altijd in een gesloten kring rond de baai om d.e handel en wandel van de Britten in de gaten te houden. mevrouw Busby had maori's in dienst voor de huishouding dus dat zat van binnen ook wel goed. 6 februari blijft een nationale feestdag en de Maori's laten dan hun prachtige warships die in Waitangi liggen afgemeerd weer in volle glorie te water.