Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Pim en Lisonne Kempen - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Pim en Lisonne Kempen - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Door: LISONNE VAN KEMPEN

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lisonne

31 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Whangarei

Het is intussen 29 januari en wij zijn geland in Auckland, we hebben onze witte Toyota Highlander op de Airport opgehaald en off we go, voor onze grote rondreis door Nieuw Zeeland. Auckland is een flinke stad met de meeste inwoners in NZ,, heel multiculti, Heel vriendelijke bevolking, een rommelige harbourside, dat zal de komende jaren nog wel zo blijven want ze hebben een heel ambitieus en groots30 jarenplan om van deze haven een werelgebeuren van betekenis te maken met woningen, jachthaven horeca enz.
enfin de potentie is er zeker. Wij logeren in boutique hotel DeBrett, een erg leuk kleinschalig boutique hottel met een goede keuken. Het centrum van Auckland heeft alle denkbare winkelketens die je in elke middelgrote stad vindt.
30 januari rijden wij noordwaarts richting Omapere door het prachtige KAURI FOREST, deze machtige boom, die het grootste gedeelte van het noorder eiland begroeide voorzag vanaf 1830 tot aan het midden van de vorige eeuw vele mensen van werk. Het was voor de pioniers van toen een hard bestaan.
Het hout van deze bomen was prachtig en hard, Het uiterlijk van notenhout als het verzaagd en bewerkt was voor jachten, meubels, trappen en lambrizering van huizen. Maar met de primitieve werktuigen van toen een heel karwei om zo'n boom van wel 6 diameter en gemiddeld 30 meter hoog te vervoeren en te bewerken.Het is een van de beste houtsoorten ter wereld. De gestolde, soms honderden jaren oude hars ( gum), die de dode bomen in de grond achterlieten werd met de schop uit de aarde gedolven en gebruikt als lijm voor boten, in de verf en als vernislaag.Het museum in Matahoke legt het harde leven van toen bloot met smeuÏge verhalen over de harskoorts die aan 2000 werkers arbeid verschafte, de opkopers en een overvloed aan details nog verteld door le laatste nog levende werkers.
De moeite waard.
Wij overnachten in de omgeving in het Copthorne hotel in Hokianga,
wat z'n beste tijd gehad heeft als accomodatie maar een waanzinnig uitzicht over de zee en zandduinen èn de auto kan voor de deur van de kamer.
Het is intussen 31 januari en we verheugen ons op de zeiltocht vanuit Russel vanuit de bay of 7 islands om te zwemmen,snorkelen en te genieten van de prachtige omgeving, maar helaas we zijn gestrand in the eye of the storm en Carino sailing moet helaas annuleren, bálen, maar we maken er het beste van. We zitten heerlijk in hotel duke of marlborough, een destijds roemruchte locatie voor hitsige walvisvaarders, piraten en ander vaartuig aan wat toen THE HELL HOLE OF THE PACIFIC heette in het plaatsje RUSELL, nu gezellig gezinshotel met stof tot praten aan de muren.

• 31 Januari 2018 - 14:21

Piet Peters:

Hallo Lisonne en Pim.
    Erg leuk wat van jullie te horen. We hoorden van Ine en Theo dat jullie deze reis zouden gaan maken.
    Wij hebben deze reis ook gemaakt. Het is een fantastisch mooi land. Ze zeggen een hele wereld in dit land.
    Ger en ik wensen jullie een goede reis met mooi weer. Wij hebben indertijd twee en eenhalve week mooi weer gehad, wat volgens de mensen daar een zeldzaamheid is

Wij zullen genieten van jullie reisverslagen.
    groetjes, piet en ger

• 31 Januari 2018 - 20:34

Ansje:

Floortje van Kempen naar het einde van de wereld. Leuke verslagen. Wij blijven jullie volgen.
    Liefs Ad en Ans