van Cleopatra naat thonga - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Pim en Lisonne Kempen - WaarBenJij.nu van Cleopatra naat thonga - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Pim en Lisonne Kempen - WaarBenJij.nu

van Cleopatra naat thonga

Door: PimenLisonne

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lisonne

01 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

DONDERDAG 26 JANUARI

Cleopatra mountain Farm House.

Richard heeft heerlijk voor ons gekookt en we gaan op tijd in ons mandje ( 23.00 ) want het is morgen weer vroeg dag.
Cleopatra ligt aan de voet van de Drakensbergen tegen de grens van Lesotho.
Wij besluiten dan ook om een flinke wandeling te gaan maken in dit prachtige gebied. Adembenemende vergezichten kabbelende beekjes en watervalletjes. Vooral heel erg groen en een keur aan bloemen en de mooie Protea boom, die de nationale bloem van Afrika draagt. Dan een mis verstandje . Wij dachten dat in dit reservaat de grotten te vinden waren van de Bushman maar dit is verder op een andere berg. Giant’s castle.
Wij rijden er nog even heen maar het weer wordt erg slecht het gaat flink regenen en we durven het risico niet te nemen te voet. Dus …. Is het voor een andere keer?

Vrijdag 27 januari

Het is een prachtige ochtend en de Wevertjes zijn vlak voor onze neus hun nestjes ( ondersteboven !) aan het bouwen ze kwetteren en zijn bijzonder ijverig alle strooitjes en ander materiaal aan te brengen.

We nemen afscheid en vertrekken naar het 45 kilometer verder op gelegen Hartford House. We nemen daar onze intrek aan de rand van het grote meer en genieten van het uitzicht nemen een borrel, eten wat en houden het voor gezien.

Zaterdag 28 januari

We hebben de Drakensbergen en Giant’s Castle uitgebreid gezien en de tocht naar Lesotho via de Sani Pass zal wel indrukwekkend zijn maar het is toch een beetje te veel van het goede ( 13 uur ).
Dus we laten ons rondleiden door de hotelmanager over het landgoed wat ook de stoeterij Summer Hill Stud herbergt. Vol met de meest prachtige racepaarden. Voor kenners ( en dat zijn wij zeker niet ) het neusje van de zalm. De Sheik van Dubai, de koning van Lesotho en vele groten der aarde laten hier voor veel geld hun merries bespringen, zodat ze zeker zijn van AWARD WINING nageslacht. En we ontmoeten ook nog een echtpaar uit St Michielgestel Wil en Ellen Knops.

zondag 29 januari
Door de binnenlanden richting Pongola voor het grote werk!!!!????
Voordat wij naar White Elephant lodge gaan bezoeken wij nog even het Bloedrivier museum buiten Dundee. Wij rijden hier speciaal nog 40 kilometer voor om maar het is “under Construction”. Hier en daar wordt bijgebouwd en originele Zoeloe Hutten geplaatst.
De strijd die hier heeft gewoed heeft te maken met de Voortrekkers.
Nederlandstaligen die zich niet wilden onderwerpen aan het Britse koloniale bestuur en dus naar het oosten en noorden trokken. Dit accepteerde de Zoeloekoning Dingane ( halfbroer en moordenaar van Shaka) weer niet en liet de onderhandelaar Piet Retief vermoorden. Toen werden de Voortrekkers een beetje pissig en ineens werd hun “ heb goed val goed leger” een eenheid en met 468 goed bewapende “BURGERS”versloegen zij een leger van 13.000 Zoeloes.
En nu op weg naar White Elephant safari Lodge. We hebben er nu grofweg 2600 kilometer opzitten. Wij worden hartelijk ontvangen en nemen onze intrek in een tent en we eten hier onverwacht fantastisch.

Maandag 30 januari

Wij maken de volgende morgen om 0.600 uur met de ranger een game drive
Niet echt spectaculair, van verre wat Nyala,s- kudu,s, impala,s en ongelooflijk veel wrattenzwijnen,hele families kruisen ons pad.
Wij besluiten dan ook s,middags niet weer met de ranger mee te gaan maar om ons op te sluiten in de POTHOLE, een plaats waar het wild komt drinken en lekker in de modder rollen. Wij vermaken ons prima lezen een boekje en schieten ondertussen wel heel mooie plaatjes van de Impala,s , Nyala,s en Kudu,s.
GEEN OLIFANTEN – GEEN RHINO’s
We worden om 19.30 uur opgehaald bij de hut en hebben weer een fantastisch diner en natuurlijk een lekker glaasje erbij.
Voldaan rollen we in ons bedje met de wetenschap dat we s’morgens weer om 0.500 op moeten staan.

DINSDAG 31 JANUARI

SPECTACULAIRE DAG.
We staan s,morgens op en varen met onze ranger Richard om 0.600 uur op het water van een groot stuwmeer waar aan de rand van alles gebeurd. Ooievaars, gieren , nijlganzen, krokodillen en een hele familie hippo,s.
En dan plotseling ziet Pim ze zitten, twee prachtige zwarte neushoorns ,hier kwamen we wel dichtbij, vette plaatjes dus. Hele mooie ochtend, wel bewolkt.
Wij nemen afscheid van Richard en gaan na een geweldig uitgesteld ontbijt richting Thonga Beach resort in Maputa land. Makkelijk te rijden in 2,5 uur vanaf White elephant.

• 02 Februari 2012 - 09:23

Marianne Kl.:

Mooie reis, mooie foto's ! Wij genieten mee. Blijf nog maar even lekker daar want hier vriest het 10 tot 15 graden, is het snijdend koud en laait de 11-stedenkoorts hoog op (toch nog warm, ha ha).
    Lieve groetjes,
    Marianne en Herman